luni, 30 aprilie 2012

Ce-i în căpuşă-i şi-n guşă. Scurt ghid

luni, 30 aprilie 2012
Cum mâine e 1 de mai, zi de ieşit la pădure, iarbă verde şi plină de căpuşe, am zis să scriu un articol cu rol preventiv. Articol, care ar trebui să aibă greutate, având în vedere că eu mi-am împărţit pielea cu 3 căpuşe de-a lungul vieţii.
Ce se ştie despre căpuşe e că sunt mici, rele şi, de cele mai mult ori, nedetectabile. Aşadar, au toate caracteristicile necesare ca să provoace dezastre şi să nu fie prinse. Statistic, sunt pe locul doi în topul insectelor care transmit boli oamenilor, prin saliva secretată atunci când muşcă. Boli, care netratate, pot avea consecinţe grave.
Măsuri concrete de a nu intra în contact cu aceste insecte nu există. Atunci când ai păşit pe teritoriul lor, nimic nu le împiedică să se înfigă în pielea ta şi să se hrănească cu sângele tău şi apoi, în semn de mulţumire, să te infecteze cu vreo preaminunată boală.
Cum spuneam mai sus, fiind de dimensiuni mici, căpuşele sunt de cele mai multe ori greu de detectat. Muşcătura lor nu doare, aşa că nimic nu indică prezenţa lor la început, simptomele apărând doar după ce căpuşa cade. Simptomele sunt similare cu cele ale gripei, printre acestea numărându-se: febră, amorţeală, erupţii cutanate, greaţă şi vărsături.
Dacă aţi avut ghinionul să se lipească o căpuşă de voi şi norocul să o detectaţi la timp, specialiştii recomandă îndepărtarea ei cu o pensetă, având grijă să scoateţi căpuşa cu totul, fără a o strivi. Este important să folosiţi mănuşi, pentru ca microbii secretaţi de căpuşă să nu intre în contact cu pielea de pe mâini. După ce aţi îndepărtat insecta, dezinfectaţi zona. Puteţi preveni apariţia unei infecţii prin utilizarea unui antibiotic local, care însă nu vă va feri de contractarea uneia din multele boli care pot fi transmise de căpuşă.
Ţin minte că mie căpuşele mi-au fost îndepărtate cu petrol, dar astea sunt metode băbeşti, nu le pot recomanda. Şi oricum, în timpul operaţiunii de extragere m-am agitat prea tare pentru a-mi mai putea aduce aminte cu exactitate cum au decurs lucrurile :)).
Eu zic că dacă aveţi nenorocul să fiţi muşcaţi, mergeţi la medic. Acesta ştie (să sperăm) ce procedură trebuie să urmeze şi cum să trateze muşcătura, astfel încât să nu existe niciun pericol. Mai multe puteţi citi aici.
Acestea fiind spuse, vă urez un 1 Mai frumos, însorit şi lipsit de evenimente neplăcute. Ne auzim după!

0 comentarii:

Trimiteți un comentariu

 
Design by Pocket